Ogród Liwii
Sosna pinia. |
Dąb szypułkowy w otoczeniu ptaków. |
Acanthus mollis- Akant miękki
Arbutus unedo- Chruścina jagodna- znana także jako drzewo truskawkowe albo poziomkowiec
Buxus sempervirens- Bukszpan wieczniezieloy
Chrysanthemum coronarium- Złocień wieńcowy
Anthemis sp.- Rumian polny
Cornus mas- Dereń jadalny
Cupressus sempervirens- Cyprys wieczniezielony
Cydonia oblonga- Pigwa pospolita
Hedera helix- Bluszcz Pospolity
Iris sp.- Kosaciec, zwany irysem
Laurus nobilis- Wawrzyn szlachetny
Myrtus communis- Mirt zwyczajny
Papaver somniferum- Mak lekarski
Phoenix dactylifera- Daktylowiec zwyczajny czyli po prostu palma daktylowa
Phyllitis scolopendrium- Języcznik zwyczajny
Pinus pinea- Sosna pinia
Punica granatum- Granat właściwy
Quercus robur gr.- Dąb szypułkowy
Quercus ilex- Dąb ostrolistny
Rosa centifolia- Róża stulistna
Viola cfr. reichenbachiana- Fiołek leśny
Nerium oleander- Oleander pospolity
Viburnum tinus- Kalina wawrzynowata
Jak więc widzimy mamy do czynienia z całą paletą różnorakich bylin, krzewów oraz drzew. Większość gatunków jest charakterystyczna dla Śródziemnomorza oraz Bliskiego Wschodu. Właściwie najbardziej egzotycznym okazem jest tu świerk, który naturalnie występował dopiero w Alpach, i do ogrodu Liwii musiał być sprowadzony ze znacznej odległości.
Pomimo tego, że można rozpoznać rośliny po gatunku, to fresk nie jest do końca wierny naturze. Kwiaty kwitną, drzewa owocowe owocują. Ogród Liwii jest więc zawieszony w nibylandzie wiecznego rozkwitu, niezależnego od pór roku. Co chciano w ten sposób osiągnąć? Czy po prostu przedstawić każdą z roślin w jej idealnym stanie, niczym w atlasie botanicznym? A może artyści podkreślali w ten sposób rozkwit i bogactwo augustańskiego aetas aurea, złotego wieku? I dlaczego podkreślono znaczenie niektórych drzew, umieszczając je w niszach, a inne stanowią zaledwie tło?
Świerk pospolity- egzotyczny gość w śródziemnomorskim klimacie. |
Zagadką pozostaje też czemu postanowiono ukryć tak wspaniałe malowidła pod ziemią? Faktem jest bowiem, że nie znamy przeznaczenia pomieszczenia z ogrodowym freskiem. Wysuwano już interpretacje o łaźni, nimfeum czy triklinium. Pokój ten mógł być też miejscem schronienia przed upałem, bez potrzeby opuszczania ogrodu. Pewne światło rzuca tutaj przekaz Swetoniusza, wspominający o tym, że cesarz August bał się piorunów, a schronienia przed nimi szukał w sklepionym pomieszczeniu (concamaratum locum ). Może więc pięknie zdobiona sala pozwalała cesarzowi korzystać z uciech ogrodu nawet w burzowe dni?
Zdjęcia fresków dostępne w przestrzeni publicznej dzięki użytkownikowi Wikipedii Sailko
Komentarze
Prześlij komentarz