Kot Gayera- Andersona

Dziś udamy się w podróż do miejsca które odwiedzamy na blogu niezmiernie rzadko, albo zgoła wcale. Będzie to Egipt faraonów w Epoce Późnej.


Fot. Einsamer Schütze

To gdzieś w tym czasie (czyli pomiędzy rokiem 664 p.n.e. a 331 p.n.e. ) powstał prezentowany przeze mnie zabytek. Jest to statuetka, tzw. kot Gayera- Andersona, nazywany tak od nazwiska majora brytyjskiej armii który przekazał zabytek do British Museum. Rzeźba ma ok. 42 cm wys. co czyni ją jedną z większych tego typu zabytków. Kot został wykonany z brązu metodą wosku traconego. Artysta zaznaczył na ciele zwierzęcia liczne ozdoby- głowę i pierś zdobi wizerunek świętego skarabeusza. Szyję otacza rodzaj obroży czy też naszyjnika, jego głównym elementem jest amulet z wizerunkiem Oka Horusa. Dodatkowo kotek dorobił się złotych kolczyków w nosie i uszach. Jego oczy, obecnie puste były zapewne oryginalnie wypełnione szkłem bądź cennymi kamieniami.

Rzeźby i mumie kotów są częstymi zabytkami w tym okresie państwowości egipskiej. Łączymy je z kultem bogini Bastet, przedstawianej jako kobieta z kocią głową. Żywe zwierzęta także były wysoce cenione przez Egipcjan.

Analogiczna rzeźba ze zbiorów The Met. Jest jednak 10 cm niższa i o wiele mniej zdobna.


Dzisiejszy wpis sponsorowany przez Międzynarodowy Dzień Kota.

Zdjęcie kota Gayera- Andersona dzięki użytkownikowi Wiki Einsamer Schütze, na licencji CC 3.0
Skromniejszy kotek z kolekcji Metropolitan Museum w Nowym Jorku.

Komentarze

  1. Bardzo ciekawie napisane. Gratuluję i pozdrawiam serdecznie !!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy w domu jest kot to bardzo fajna sprawa i ja również mam w domu jednego. W ostatnim czasie udało mi się przeczytać artykuł https://abc-kot.pl/ile-zyja-koty/ i jest to dla mnie całkiem miłe zaskoczenie. Wiek życia kota naprawdę potrafi być bardzo różny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem zdania, iż koty jako zwierzaki są całkiem przyjacielskie. Tym bardziej, że ja również posiadam u siebie ładnego kotka. Bardzo podoba mi się to co przedstawiono w https://glos24.pl/jak-widzi-kot i moim zdaniem, faktycznie tak jest często. Tym bardziej, iż kotki są dość popularnym pupilem domowym.

    OdpowiedzUsuń
  4. 32 year old Legal Assistant Annadiane Saphin, hailing from La Prairie enjoys watching movies like Analyze This and Board sports. Took a trip to St Mary's Cathedral and St Michael's Church at Hildesheim and drives a Ferrari F2004. odwiedz strone internetowa

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ogród Liwii

Carnyx