Varia II

Na stronie IA UW można przeczytać kolejne numery czasopisma popularnonaukowego "Archeo UW" . Chwali się, że są jeszcze badacze dla których popularyzacja archeologii i nauki jako takiej nie jest pustym frazesem. Ileż to spisanej wiedzy kurzy się na półkach uniwersyteckich bibliotek?

Barbarzyńscy auxilarii widoczni z lewej strony. Tarcza, pałka i spodnie- reko po taniości :)


Teksty przejrzałem pobieżnie, ale artykuły są ciekawe. Bardzo dobrze, że wydawnictwo usiane jest kolorowymi fotografiami- nie jest to wcale standardem w naszym kraju. Polecam (to przeczytałem w całości) referat nt użycia pałek (czy też ogólnie organicznej broni obuchowej) w walce. Pojawiają się wątki antyczne, między innymi w kontekście pałkarzy z wiadomej kolumny czy użycia fustis w celach policyjnych. Na pewno zagłębię się też w inne artykuły dot. Rzymu jak te o prostytucji i diecie. Polemikę i komentarz, jeśli będzie taka potrzeba przeczytacie na blogu.

Z innej beczki. Wracając wczoraj wieczorem z pracy natknąłem się na jeża. Zawsze cieszy mnie widok tych stworzeń, a to spotkanie przypomniało mi o pewnym zabytku, na który nadziałem się w czasie mojego sieciowego surfingu. Ok 2600 lat temu anonimowy grecki artysta wykonał aryballos- naczynie służące do przechowywania wonności lub olejków. Wyobraźnia tego człowieka nadała naczynku kształt jeża- może on też spotkał jakiegoś wracając ciepłym wieczorem do domu?



Widoczek z Kolumny Trajana pozostawił nam Conrad Cichorius- niemiecki badacz starożytności. Skatalogował wszystkie tablice, dzięki czemu możemy zobaczyć szczegóły które dziś są już niewidoczne. Wszystkie tablice dostępne są na Wiki-źródłach, w domenie publicznej.
Jeż przydreptał z Staatliche Antikensammlungen czyli Muzeum Antyku w Berlinie. Do domeny publicznej wpuścił go Bibi Saint-Pol.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Carnyx

Ogród Liwii